Loading...
Uncategorized

Anmeldelse: Shampoo (film) fra 1975

Husker du filmen Shampoo fra 1975? 70’er satiren, som var et hit i biograferne, og udspiller sig over det døgn i 1968, hvor Richard Nixon vinder præsidentvalget og dermed bliver præsident i USA.

Shampoo handler om frisøren George fra Beverly Hills, som arbejder i en frisørsalon. Og George har travlt, fordi han både skal holde styr på arbejdet i den middelmådige frisørsalon, forholdet til sin kæreste Jill, og samtidigt vedligeholde det seksuelle forhold, som han har med mange af de kvindelige kunder i salonen. Faktisk har George så travlt, at han knapt nok opdager, at der er blevet valgt en ny præsident.

George er dog alligevel ikke helt tilfreds med sit professionelle arbejdsliv. Han er træt af at arbejde i en middelmådig frisørsalon, og han drømmer om at åbne sin egen salon. Dog har han ikke penge til det – og ingen bank vil låne ham dem – og han spørger derfor én af sine elskerinder, Felicia, om han kan låne pengene af hende og hendes velhavende mand.

Shampoo: Politisk eller seksuel satire?

Filmen Shampoo har som sådan ikke noget med politik eller præsidentvalget at gøre – selvom den rent faktisk udkom i biograferne kort efter Watergate-skandalen var nået til sin afslutning. Filmen handler rent faktisk mere om at gøre lidt grin med de seksuelle og sociale normer, der var i slutningen af 1960’erne.

Filmen fik overordnet set meget positive anmeldelser og god modtagelse, men det var ikke alle, der satte lige meget pris på det satiriske aspekt i filmen, der gjorde en smule grin med de sociale normer i 60’erne. Faktisk har enkelte kritikere kaldt filmen for en “skuffelse”, og filmen har faktisk også kun en score på 6,3 ud af 10 på Internet Movie Database. Det skal dog siges, at filmen – som havde et budget på 4 mio. $ – indtjente 60 mio. $ på verdensplan, så helt skuffende var den altså ikke. Det var faktisk den fjerde-mest succesfulde film i 1975.

Hovedpersonen – George Roundy – er efter sigende baseret på “rigtige” frisører, som eksempelvis Jack Sahakian, Jon Peters, Jay Sebring og Gene Shacove. George Roundy spilles af Oscar- og Golden Globe-nominerede Warren Beatty, og han var desuden selv med til at skrive og producere filmen i samarbejde med direktør Hal Ashby.

Shampoo i det 21. århundrede

Selvom det er 45 år siden, at filmen Shampoo udkom i biograferne, er det stadig én af de største og mest omtalte film på verdensplan. Shampoo filmen var nomineret til utallige priser: heriblandt fem Golden Globes og fire Oscars, hvor Lee Grant  vandt én for bedste kvindelige birolle.

Hvis en film som Shampoo blev lavet den dag i dag, ville den nok ikke handle lige så meget om shampoo og balsam eller om et præsidentvalg, men måske mere om sociale normer og seksualitet. Især seksualitet er nemlig et vigtigt emne i filmen, fordi Felicias mand Lester formoder, at George er homoseksuel på grund af hans profession. Det er et tema, som er meget aktuelt lige nu, og det kunne helt sikkert være interessant at lave en Shampoo-film i det 21. århundrede.